A Fórum Szíriáért Egyesület Törökország
budapesti nagykövetsége elé hívta ma délutánra azokat, akik szerették
volna kifejezni tiltakozásukat az orosz gép lelövése kapcsán tanúsított
török kommunikációval kapcsolatban. A megjelentek követelték, hogy a
török kormány fejezze be az IÁ támogatását, és azonnali hatállyal
fejezze be a szíriai és iraki olajkutakból származó nyersolaj
értékesítését is. Felszólították a magyar kormányt, hogy állítsa vissza a
diplomáciai kapcsolatokat Damaszkusszal, hiszen így a titkosszolgálatok
is hasznos információkat kaphatnának az Európába szivárgó
terroristákról.
Ennyi a mai hír. Egy
maroknyi ember, akik fontosnak érezték kifejezni a véleményüket. Egyre
kevesebben. Nemrégiben az orosz követség előtt tüntettek szírek, kétszer
is egymás után. Szintén maroknyian. Egy másik csoport. Ők Putyin
elnököt szidták – a köcsög Putyin visszatérő szólam volt
kommunikációjukban. Ők azért emelték fel a szavukat, mert véleményük
szerint Oroszország ártatlan civileket támad. Ma együtt lengett az orosz
és a szír zászló a török követség előtt. Érti ezt még valaki?
Pedig nem is annyira bonyolult. A gyökerek a síita és szunnita
ellentétben keresendők. Márpedig ez a VII. század óta probléma, és
egészen a kerbelai csatáig vezethető vissza. Itt most legyen annyi elég,
hogy akkor azok a muszlimok, akik úgy gondolták, egyedül Isten
jelölheti ki az Iszlám Állam (logikusan nem a mai terrorszervezet) új
vezetőit, azok lettek a síiták. Ők hitték, hogy Mohamed próféta Ali nevű
követőjét jelölte ki erre a feladatra. A szunniták lettek azok, akik
inkább az erény és a rátermettség elvei alapján kívántak vezetőt
választani. Ennek alapján ez utóbbi irányzatban annyi vallási tanító
lehet, amennyit a közösség csak el tud fogadni, míg a síitáknál a mai
napig a vallási vezető vérvonala alapján kapcsolódik Alihoz, de inkább
Mohamed prófétához.
Egyszerűbben: a síiták a Próféta családjának
leszármazási vonalát követve tesznek hitet vallásuk autentikus
folyamatossága mellett, míg a szunniták a társak döntéseire helyezik a
hangsúlyt ebben a kérdésben. Mindebből logikusan következik, hogy a
szunnitáknál a vallási vezető személye, tettei és szavai
megkérdőjelezhetők, míg a síitáknál ez nem fordulhat elő. Ez a
megkérdőjelezhetőség, illetve elvitathatatlanság az oka annak, hogy a
világ majdnem összes iszlamista terrorszervezete szunnita muszlimokból
áll.
Tény az is, hogy a muszlim világ nagy hányada szunnita, ám
Libanonban, Szíriában, Jemenben, Irakban is egyre jelentősebb számban
élnek síiták. Sőt, egyre több országban meghatározó politika erőnek is
számítanak. Maga Aszad szíriai elnök alavi vallású, mely a síita
irányzat egyik ága. Tehát teljesen leegyszerűsítve a kérdést
megérthetjük: a síita Irán és a libanoni Hezbollah csoport a síizmus
egyik ágához, az alavita felekezethez tartozó Bassár el-Aszad elnök
legfőbb támaszai, miközben a szunnita Perzsa-öböl-menti államok és
Törökország az Aszad ellen harcoló felkelőket támogatják. Szintén
vallási alapokon nyugszik a Szíriában és a síita többségű Irakban az
al-Kaida, valamint az IÁ közel-keleti tevékenysége, a szunnita
terrorszervezetek ugyanis hitetleneknek tartja a síitákat.
Persze
mindez a vallási harc komolyabb tanulmányt is megérne, de annak
megértéséhez, miért tüntet az egyik szír csoport az orosz ellen, míg
másik felük orosz zászlókkal a török ellen, ebből a röpke levezetésből
pontosan érthető.
„Azt hiszem, meg kell értenünk végre, hogy az
iszlám világot megosztó vallási ellentét mindannyiunk számára veszélyt
jelent. (Ez az ellentét) a legsúlyosabb biztonsági fenyegetés nemcsak a
régióra, hanem az egész világra nézve" – mondta egykor Mohammad Dzsavád
Zarif iráni külügyminiszter. Érdemes elgondolkodnunk szavain, hiszen ma
már látható, hogy a síita-szunnita ellentét nem csak az iszlám
problémája, de az egész világra nézve fenyegető. És akkor még nem is
beszéltünk a Közel-Kelet keresztény lakosairól, de a kurdokról sem...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése